„Bizalom zarándoklata a földön”

Bázelben rendezték meg december 28. és január 1. az európai taizéi találkozót. A Miskolci Egyházmegyéből is részt vettek fiatalok a „Bizalom zarándoklata a földön” kezdeményezésben, amelyet Roger testvér, a Taizéi Közösség alapítója indított el az 1970-es években.

Taize, Basel

Idén negyvenedik alkalommal tartották meg az immár hagyománnyá vált találkozót a Taizéi Közösség szervezésében. Húszezer fiatal érkezett a svájci városba, akiket Svájcban, Németországban és Franciaországban szállásoltak el családoknál. A Vatikáni Rádió tájékoztatása szerint Magyarországról közel négyszázan, de a határon túlról, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről és Kézdivásárhelyről is érkeztek fiatalok.

A Miskolci Egyházmegyéből 26 fővel vettek részt a Taize Ifjúsági Világtalálkozón Bázelben. A hosszú, de közösség kovácsoló busz út után, rendkívül nagy szeretettel, gondoskodással, egyszerű, de nagyon  finom vacsorával várták a zarándokokat a bázeli egyházközségek, ahol ezt követően családoknál szállásolták el őket.

Bazelben a találkozóra érkezett fiatalok

A nemzetközi találkozón sok nemzet fiataljaival megismerkedve, délelőttönként kiscsoportos megbeszéléseken keresték a választ arra, hogy hogyan segíthetünk a környezetünkben élő szenvedőkön, illetve azon, mi az igazi boldogság az életünkben.

Maradandó élmény mindannyiuknak, amikor minden este közel húszezer fiatallal közösen imádkoztak a békéért a világban. Szilveszter éjszakáján is imádsággal léptek át az újesztendőbe, majd pedig a fogadó egyházközségnél a "Nemzetek ünnepén" magyar népdalokkal és néptánccal színesítették az estét.

Sok-sok új élménnyel, új barátsággal lelki feltöltődéssel gazdagodva tértek haza.

Az egyik résztvevő, Nagy Tímea Mária beszámolója:

„A bizalom zarándokútja a Földön, Bázelben”

Taizé városa minden évben Karácsony és Újév között „európai találkozót” készít elő valamelyik európai nagyvárosban. (...) Ez volt az első olyan találkozó, amit három ország határán szervezett a Taizéi Közösség. A környéken élő emberek gyakran áthaladhatnak Németország, Franciaország és Svájc határain.

A Miskolci Egyházmegyéből 26 fiatallal indultunk neki a hosszú útnak. Csatlakozva a Katolikus Ifjúsági Mozgalom által szervezett busz utasaihoz, december 28-án megérkeztünk Bázelbe, ahol nagy szeretettel fogadtak minket. A program ismertetése és kisebb eligazítás után egy plébániára küldték kis csapatunkat, ahol beosztottak minket családokhoz. Egy-egy családhoz  3-4 fő került. A szállást adó családoknál lehetőségünk nyílt más nemzetiségű fiatalokkal is megismerkedni.

Basel

Minden reggel a plébánián tartott reggeli imával kezdődött a napunk, ezt követően pedig különböző nemzetiségekből összeálló kiscsoportos beszélgetésekre került sor, ahol olyan témákról elmélkedtünk, beszélgettünk, mint például az öröm forrásainak a keresése, kiszolgáltatottak kiáltásainak meghallgatása. Ezeken az alkalmakon mindenki nyitott volt a másik ember felé, míg úgy is, hogy akkor láttuk egymást először.

Délután szabadon választható programokon vehettünk részt, illetve alkalmunk nyílt megnézni a város nevezetességeit, megismerkedni a helyi kultúra sajátosságaival, értékeivel. A harmadik napra már-már magabiztosan használva a közlekedési eszközöket sikerült eljutni Franciaországba, Saint-Louisba, ahol egy kisebb sétát téve fedezhettük fel a kisváros látnivalóit. A városon belüli utazások monotóniáját színesítette, hogy az utasok együtt énekeltek, ilyenkor felcsendült egy-egy ének, köztük jó pár magyar népdal is. Az esti vacsora, illetve másnapi ebédosztás után a több tízezer résztvevő átvonult a Szent Jákob Arénába, ahol együtt imádkozhattunk taizéi szerzetesek jelenlétében. Ezek az esti imádságok voltak a találkozó legmeghatározóbb, és egyben legmeghatóbb pillanatai. A közös énekek, a közös imádság magával ragadta a résztvevőket, majd az ima végén a közösség vezetője által áldást kaphattak a fiatalok.

Szilveszter délelőttjén a fogadó egyházközségben misén vettünk részt, majd kis csapatunk a délutáni programon találkozhatott a találkozó többi magyar résztvevőjével, amely azt szeretné elősegíteni, hogy hazatérve is folytatódjon a „bizalom zarándokútja”. Szilveszter éjszakáján az esti ima után kezdetét vette a nemzetek éjszakája a plébánián, ahol minden nemzet műsorral ajándékozta meg a jelenlevőket. Ezáltal betekintést nyerhettünk a különböző nemzetek kultúrájába, ahol táncokkal, énekekkel ismerkedtünk meg.

Az újév első napjának délutánján kellemesen elfáradva indultunk útnak, hogy lelki feltöltődésünket szeretteinknek, barátainknak, hozzátartozóinknak átadhassuk. A találkozó sok mindent adott mindannyiunknak. Jó volt látni, érezni, a bázeli lakosok, a résztvevők nyitottságát, sokszínűségét, illetve azt, hogy mindenkiből sugárzott az isteni boldogság. A sok fiatallal egyek tudtunk lenni az imádságban és énekekben. Megtapasztalhattuk azt, hogy milyen jó együtt imádkozni. Hogy milyen jó együtt tekinteni az Úrra. Hogy megbízhatunk a másik emberben, hogy új barátságok születhetnek, illetve a régiek megerősödhetnek. A találkozó ugyan véget ért, de nagyon fontos dolgok itt maradtak számunkra, melyeket nagyon nehéz szavakba önteni. Köszönetet, és hálát adok Istennek mindezért!