Izgalmas és eredményes tanévet zárt a miskolci Görögkatolikus Roma Szakkollégium

Csorba Mónika tanulmányi vezetővel készült interjú a Görögkatolikus Roma Szakkollégium elmúlt tanévéről.

épület

Milyen változást hozott ez a tanév a szakkollégium életében?

A 2019/2020-as tanév több szempontból is más volt, mint a többi. Rögtön egy elismeréssel kezdtük a tanévet szeptemberben, hiszen a Miskolci Egyetem Kiemelt Támogatója című elismerésben részesült szakkollégiumunk. Tavaly nyáron újragondoltuk a szakkollégium szabályzatait, azon belül is az ösztöndíjrendszer tekintetében történt nagyobb változás.

Az ösztöndíj odaítélését minden esetben mérhető teljesítményhez kell kötni. Az előző tanévekben ösztöndíjsávok választásával dönthetett a hallgató, hogy mit vállalt egy adott félévre. Tavaly szeptembertől azonban az ösztöndíjrendszerünk kreditalapú lett. A felsőoktatásban ismert és alkalmazott kredithez hasonlóan a szakkollégiumi kredit a szakkollégiumi teljesítmény mértékegysége lett. A kreditrendszer a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Szakkollégiumban a programokon való részvételért, ezek szervezéséért vagy más szakkollégiumi tevékenységért a szakkollégisták kreditpontokat kapnak, amelyek a Szakkollégiumi Teljesítményalapú Ösztöndíj alapját képezik és a vállalt szakkollégiumi programelemek súlyozására szolgálnak. Ezáltal az ösztöndíj mértéke alapkövetelményhez kötött és azon túl a vállalt teljesítéstől függ. Ennek bevezetése nem okozott különösebb gondot azon hallgatók körében, akik már amúgy is jártasak voltak a felsőoktatás kreditrendszerében. 

Újdonság volt a tanévben a lovári nyelvtanfolyam indítása. A lehetőség mindenki számára adott, azonban leginkább azok a hallgatók választották ezt a nyelvi modult, akiknek a diplomaszerzéshez elfogadják ezt a nyelvet.

jobbról: Csorba Mónika

Szolnokon rendezte meg a debreceni görögkatolikus szakkollégium a tanévnyitó konferenciát, melynek témája az önkéntesség volt. Szakkollégiumunk nagy létszámmal vett részt a rendezvényen, élményekkel telve, lelkileg feltöltődve tértünk onnan haza. A közismereti és kulturális modult a szakkollégiumban tömbösítve tartjuk már a kezdetek óta. Ez változatlan maradt. Az őszi félévben konfliktuskezelést, együttműködési technikákat sajátíthattak el a fiatalok tréningek keretében. Egész hétvégés tanulmányi kiránduláson vettünk részt Hodászon, Nyíregyháza érintésével Máriapócsi szállással.

Decemberben első alkalommal rendeztük meg az alumni találkozóval egybekötött bált közel 80 fős létszámmal. A jelenlegi és volt szakkollégistákkal, munkatársakkal és családtagjaikkal egy jó hangulatban telt, meghitt estét tölthettünk el.

Az őszi félév végén zárófeladatként tanmeseírásra kértük a szakkollégistáinkat. A beérkezett írások annyira jól sikerültek, hogy idén tervezzük azok megjelentetését kétnyelvű (magyar és lovári) mesekönyv formájában.

Januárban két hallgatótól köszöntünk el, egyikük gazdaságinformatikusként, a másik hallgatónk szociális munkásként szerzett diplomát.

Februárban három új szakkollégistával bővült a közösségünk, így 31 fővel kezdtük meg a tavaszi félévet. Ez a szemeszter igazán izgalmas akkor lett, amikor márciusban kihirdették a veszélyhelyzetet. A kollégiumot ki kellett ürítenünk, a félévre tervezett szakmai programot újragondolnunk. Egy hetünk volt arra, hogy reagáljunk a helyzetre és virtuális térbe helyezzük a szakkollégiumi programokat. Ennek megfelelően március végétől online valósultak meg a spirituális modul keretében a kedd esti beszélgetések, a virtuális üzemlátogatások, gazdagító programok, hátránykompenzáló szakmai foglalkozások (korrepetálás), pszichológusi tanácsadások. Webes színház-, és koncertelőadásokon, virtuális múzeumlátogatáson vettek részt a szakkollégisták. Az animátoraink kreatív közösségi programokat szerveztek online felületeken, melyek között szerepelt örömolimpia, rajz activity, szabadulószoba, társasjáték, beszélgetés az otthoni sportolásról és egészséges táplálkozásról stb. A nyelvórák skype-on és zoom alkalmazáson keresztül valósultak meg. A belső – és külső mentori konzultációk pedig többnyire telefonon, e-mailben vagy különböző chat felületeken. A virtuális szakkollégiumi programok szervezését, lebonyolítását a munkatársak home office munkavégzés keretében koordinálták, a teljesítéseket képernyőfotók és virtuális index naprakész vezetésével igazolták. Igyekeztünk heti rendszerességgel találkozni a szakkollégistákkal, bátorítani és erősíteni őket ebben a helyzetben. A hallgatók mentoraival is folyamatosan konzultáltunk, probléma jelzésekor azonnal léptünk, reagáltunk egy –egy adott helyzetre. Május közepén a munkatársakkal újra egy irodában folytattuk a munkát. Június 26-án megrendeztük a szakkollégium tanévzáró házi konferenciáját, melyen személyesen jelent meg mindenki. A konferencia témája a COVID-19 hatása a magyar társadalom különböző területein, mint pl. a szociális ellátás, egészségügy, turizmus, oktatás stb. Jó volt újra személyesen találkozni velük, és szemtől szembe megtapasztalni felkészültségüket, előadókészségüket.

kollégisták

Nagyon felemás félévekkel vagyunk túl egy újabb tanéven. Hogyan értékeli a két félévet?

Igen, a két félév nagyon különböző volt. Az őszi félévben a kreditrendszer bevezetésével járó élethelyzetekre reagáltunk a gazdag és színes tanulmányi program megvalósítása mellett. A tavaszi félévben felfordult az életünk. Egyrészt lelassult minden körülöttünk, másrészt rengeteg időt töltöttünk infokommunikációs eszközök előtt. A szakkollégisták esetében ez hatványozottan igaz, hiszen az online szakkollégiumi programok mellett a tanulmányaikban is helyt kellett állniuk, szintén online. Volt, aki örült az effajta oktatási formának, aki szerint sokkal könnyebb volt így a tantárgyak teljesítése. Azonban volt, akinek már az is nehézséget okozott, hogy zavartalanul bekapcsolódhasson az órákra, a programokra, nemhogy azon aktívan részt is vegyen. Így ez a tanév szinte mindenki számára felemásan telt. A szakkollégium működése virtuálisan folytatódott, az addig személyes jelenlétek képernyőfotókká alakultak, a munkatársak kooperálása távmunka formájában valósult meg. Eredményeink azonban így is vannak a tanév végére.

Milyen nehézségeket okozott a pandémia? Hogyan reagáltak a veszélyhelyzet kihirdetésére?

A veszélyhelyzet kihirdetésével teljes mértékben egyetértettünk. Amikor a Magyar Kormány elrendelte a felsőoktatási intézmények látogatását és a kollégiumok kiürítését, azonnal ennek megfelelően cselekedtünk mi is. Intézkedtünk a két épület teljes fertőtlenítéséről, továbbá elrendeltük az otthoni munkavégzést. Ehhez a szakkollégium minden eszközt biztosított a munkatársak számára. Egy hét alatt újragondoltuk a félévre tervezett szakmai programunkat, a programok nagy részét virtuális térbe helyeztük. A szakkollégistáinkat tájékoztattuk a változásról, megnyugtattuk őket a támogató közeg folytatásáról és vállalásuk teljesítésének feltételeiről.

A pandémia okozta legnagyobb nehézség egyértelműen a személyes találkozók hiánya volt. A szakkollégistákkal való kommunikáció csak infokommunikációs eszközökre korlátozódott, amelyek nem minden esetben bírták a terhelést. Többször okozott problémát a hallgatók eszközeinek elavultsága, az otthonuk infrastruktúrájának alacsony színvonala, a gyenge interneterősség és ez által az akadozó, szaggató kép-és hangminőség. Az Ilyen kommunikációs forma jóval problémásabb, mint a személyes, hiszen a gesztusok, hanglejtések torzulnak.

Milyen eredményekről tud beszámolni?

Egy villamosmérnök szakos hallgatónk arany tanulmányi emlékérmet kapott kiváló tanulmányi eredményért. Magyar irodalom és nyelv szakos hallgatónk a Miskolci Egyetem Bölcsészettudományi Kar házi Tudományos diákköri Konferencián I. helyezést ért el a magyar-cigány kétnyelvűség témájában, melyet követően mentora is egyetemi kitüntetésben részesült. Ugyanezen munkájáért Esélyért-díjban is részesítették szakkollégistánkat. Két hallgatónk sikeres nyelvvizsgát szerzett a tanévben, hat hallgatónk pedig sikeres államvizsgát tett. Közülük hárman tovább folytatják tanulmányaikat a Miskolci Egyetemen.

hallgató

A tanév során 22 egyetemi oktatóval kötöttünk mentori szerződést, 80 órában kompenzáltuk a fiatalok hátrányát egy-egy szakmai tárgyból. Tehetség-tanácsadó pszichológusunk több mint 70 órában biztosított konzultációs lehetőséget, közel 200 nyelvóra valósult meg, 48 órányi kompetencia- és készségfejlesztő tréningben és több mint 50 óra lelki feltöltődést nyújtó segítő beszélgetésben részesültek a szakkollégisták.

Hallgatóink a kortárs mentori program, illetve a közösségi szolgálat keretében 10 középiskolás számára nyújtottak segítséget korrepetálás, felvételi jelentkezés illetve érettségire való felkészülés terén.

A COVID-19 pozitív hatása számunkra, hogy hat alumni szakkollégistánk vehette át végre a nyelvvizsga hiánya miatt bennragadt diplomáját.

Mik a jövőbeli tervek, hogyan látja a következő félévet?

Szívből reméljük, hogy túl vagyunk a járványhelyzet nehezén. Ezt a félévet az akadályok ellenére is sikeresen zártuk. A tervezett programjaink közel 90%-át meg tudtuk valósítani. Nyilván nem olyan hatékonysággal, mint ha ezeket fizikai részvétellel szerveztük volna meg. Ha esetleg egy újabb hulláma érkezne, rutinosabbak lennénk már a virtuális szakkollégiumi program működtetésében. Fel vagyunk készülve egy újabb veszélyhelyzetre. Korszerű, modern szoftverekkel telepített laptopokat szereztünk be a szakkollégisták számára, továbbá tervezzük még néhány táblagép vásárlását is. A következő tanév tanulmányi programjának tervezésekor szem előtt tartjuk a digitális távoktatás lehetőségét. A nyár az előző tanév zárásáról, a felvételi eljárás lebonyolításáról és a következő tanév előkészítéséről fog szólni. Ősszel szeretnénk folytatni többek között a kommunikációs tréningsorozatunkat, az elmaradt, a szakkollégisták társadalmi felelősségvállalásának erősítését szolgáló önkéntes akciókat, az alumni találkozóval egybekötött bált és az idén szintén elmaradt családi napot is. A jövőben nagyobb figyelmet szentelnénk a FeFe (Felsőoktatásra Felkészítő) programunkra, azaz a hátrányos helyzetű középiskolások továbbtanulásra ösztönzésére, pályaorientációs alkalmak, kortárs mentorálás és közösségi programok által. 

Miben látja a szakkollégium erejét?

Természetesen az Isteni Gondviselésben. Bármilyen akadályba vagy nehézségbe is ütköztünk, mindig találtunk megoldást. Ez Nélküle nem sikerült volna. Ez az Isteni Gondviselés adott a szakkollégistáknak és nekünk is erőt ahhoz, hogy folytathassuk a munkát. Büszkék vagyunk a hallgatóinkra, a mentorainkra, a nyelvtanárainkra, a pszichológusunkra, a felkért korrepetitorainkra és a munkatársainkra, hogy helytálltak ebben a nehéz helyzetben is. A közösség összetartó ereje, az őszinte és szeretetteljes kommunikáció, a személyes odafigyelés az, amely a szakkollégium erejét adja. 

Mozgó Mónika

Címkék