„Az idő szalad, az öröklét marad…” - Tanulmányúti beszámoló

2018. április 28-30. között tanulmányúton járt a miskolci Görögkatolikus Cigány Szakkollégium hallgatóival és alumni szakkollégistáival.

csoportkép

A tanulmányútról a hallgatók élménybeszámolóját az alábbiakban adjuk közre:

2018. április 28-30. között tanulmányúton jártunk a miskolci Görögkatolikus Cigány Szakkollégium hallgatóival és alumni szakkollégistáival. Remek időjárás fogadott minket a 3 nap alatt, csodálatos napsütés, virágba borult a természet.

Tanulmányutunkat Kassán kezdtük, ahol egy rövid séta után a Szent Erzsébet-főszékesegyházban a gótikus építészeti stílus jegyeit ismerhettük meg. Idegenvezetőnk beavatott minket a székesegyház történetébe. Az altemplomban leróttuk kegyeletünket II. Rákóczi Ferenc sírjánál, elénekelve a magyar és székely himnuszt.

Makkai László atya

Utunk következő állomása Eperjes volt. Megcsodáltuk a város történelmi főutcáját, gyönyörködtünk a felújított korabeli házakban, virágos tereiben. A görögkatolikus templomban kispapok vártak minket imaórára. Bemutatták nekünk a templomot és az eperjesi egyházmegye történetét. Köszönjük a szíves vendéglátást!

Folytatva utazásunkat, Lengyelországba indultunk tovább. Első állomásunk és szálláshelyünk Zakopane volt. A délutáni órákban a fordított házba jutottunk el, ahol minden a feje tetejére állt, és a szédülés és egyensúlyvesztés garantált volt. A belvárosban (óváros) a jellegzetes, több emeletes rönkházak és a górál építészet remekművei tárultak elénk.

csoportkép a székesegyházban

A következő napon siklóvasúttal mentünk fel a Gubalowkára. Káprázatos kilátás tárult szemünk elé, a Magas-Tátra hegyei lenyűgöző látvány nyújtottak hófödte csúcsaikkal. Megpihenve, és hálát adva a látványért, továbbindultunk Wadowice-be. Szent II. János Pál pápa szülővárosa Lengyelország déli részén fekszik. A Legszentebb Szűz Mária Bemutatásának Bazilikája mellett található a múzeumnak átalakított szülőház. A berendezett kiállítás méltó emléket állít a fiatalok pápájának. Életének és munkásságának egészét láthattuk a házban, amely 18 éves koráig szolgált lakhelyéül. A lakrészben, amelyben született, visszaállították az eredeti berendezést, családi ereklyéket, ahol végtelen számú fotón keresztül pillanthattunk bele Szent II. János Pál gyermekkorába. A helyiségekben végigkövethetjük a születéstől, a pápává választáson keresztül egészen a haláláig és a szenté avatásáig életének mindennapjait, momentumait. Fotók, tárgyak, eredeti és másolat dokumentumok őrzik az emlékeket a színvonalas kiállításon. A pápa munkássága, az általa mindig nyújtott szeretet végigkísérte a múzeumban eltöltött időt. Mélyen átjárt minket szellemisége, és bátran mondhatjuk, hogy a tanulmányutunkat végigkísérte áldásával.

Utolsó napunkon fájdalmas pillanatokat éltünk meg, hiszen a történelem egyik legmegrázóbb időszakába néztünk vissza, ami milliókban keserű és gyötrelmes emlékeket ébreszt: látogatásunk helyszíne az Auswitz-Birkenaui haláltábor volt. Látogatásunkon végigjártuk a tábor fontosabb épületeit, ahol a kínzások és halál várt az odaérkezőkre. Mélyen megrendülve figyeltük a magyarországi zsidók, romák és keresztények szenvedését. Leróttuk kegyeletünket az áldozatok előtt. Koszorút helyeztünk el a magyar kiállítási épületben, a 18-as barakkban, és elénekeltük a magyar himnuszt. Csöndes imádságban megemlékeztünk a nácik áldozatairól.

koszorú

Köszönjük az alumni szakkollégistáknak és hallgatóinknak, hogy részt vettek a kiránduláson és felkészültek a tanulmányutat érintő témákból. Hálád adunk Istennek, hogy a tanulmányút létrejött, és hogy áldásával végigkísérte utunkat. Reméljük, hogy hasonlóan tartalmas tanulmányutak várnak még ránk a közeljövőben.

A program az EFOP-3.4.1.-15-2015-00010 azonosítószámú projekt keretében valósult meg.